Kinesisk läkeört har lärt sig att bli osynlig

En medicinsk växt jagas så intensivt att evolutionen nu förvandlar dess utseende.

YANG NIU

En läkeört som används i traditionell kinesisk medicin är på väg att förvandlas inför ögonen på botanikerna. Från att ha varit en fin, grön växt med en vacker, gul blomma, har örten Fritillaria delavayi i alltfler områden blivit en tråkig, gråbrun växt.

Men förvandlingen är fullt förståelig. På de steniga bergssluttningarna är örten nu närmast osynlig och därmed omöjlig att hitta för människor som vill använda den till framställning av ett medel mot hosta.

Oavsett om örten Fritillaria delavayi har sin ursprungliga färg (t.v.) eller är kamouflerad (t.h.) föregår det en intensiv jakt på växten. Det krävs 3500 av växten lökar till ett kilo medicinskt pulver, vilket kan ge omkring 4000 kronor.

© YANG NIU

Forskare från Kunming Institute of Botany i Kina har nu undersökt utvecklingen i sju bergsområden i den sydvästra delen av landet. Där har de lokala myndigheterna noga nedtecknat antalet växter som har skördats mellan 2014 och 2019.

Förklädnaden har omkostnader

Forskarna jämförde data från anteckningarna med växternas färgteckning och upptäckte ett tydligt samband. Ju mer växten plockades inom ett visst område, desto bättre kamouflerad blev den med tiden.

Den nya kamouflerade varianten av läkeörten är nästan omöjlig att se på de steniga bergssluttningarna. Får du syn på den?

© YANG NIU

Resultatet visar att människans press på läkeörten har drivit på dess evolution. Växten vinner så mycket på att kamouflera sig, att de överträffar de nackdelar som följer med.

Enligt forskarna innebär den gråbruna färgen både att pollinerande insekter får svårare att hitta växten, samt att dess fotosyntes troligen har blivit mindre effektiv.