Dolda kackerlackor

Kackerlackors nya sexmönster kan hota oss

Insektsgift har förändrat kackerlackors gener, så att de är mindre sugna på socker och parar sig fortare, vilket inte är bra nyheter för människor.

Det har blivit lite svårare för kackerlackshanar att kurtisera honorna med små sockersöta presenter. Det tåliga skadedjuret har ändrat sina sockervanor – inte för att gå ned i vikt, utan för att undvika pesticider.

Det visar en ny studie genomförd av forskare från North Carolina University, som har publicerats i tidskriften Nature.

Present lockar honan

Innan kackerlackor parar sig, utsöndrar hanen ett sötaktigt kroppssekret, som fungerar som en gåva till honan.

Vätskan är en blandning av fett och socker, avsedd att attrahera och bibehålla honans uppmärksamhet tillräckligt länge för att parningen ska kunna inledas.

När honor äter blandas hennes saliv med sockermassan och bryter ned komplexa sockerarter i sekretet, som bland annat består av maltos och maltotrios.

Maltos omvandlas snabbt till glukos hos honorna, medan maltotrios tar längre tid att bryta ned.

När massan har omvandlats till glukos får den en bitter smak, som skrämmer bort honorna.

Hanarna hinner dock påbörja parningen innan det sker.

Kackerlackor parning

När kackerlackshanar förbereder sig för parning, slår de upp vingarna och utsöndrar ett sött sekret som lockar till sig honorna. Därefter kryper honorna upp på ryggen för att äta sekretet. Under tiden utsöndrar de saliv som bryter ned sekretet och omvandlar det till glukos – något som kackerlackshonorna inte tycker om. Den nya sortens hona har en saliv som fortare omvandlar sekretet till glukos och skrämmer bort dem innan hanen hinner börja para sig.