Jungfrufödsel hos fisk förvånar forskare

En spigghona som lever i ett akvarium har utvecklat foster medan äggen fortfarande låg inne i magen. Den unika födseln kan få stor betydelse för vår förståelse av evolutionshistorien.

En liten fisk i ett akvarium på University of Nottingham i England har förbryllat universitetets biologer. Fisken, en spigghona, blev dräktig – i den meningen att hennes ägg utvecklade foster medan de fortfarande fanns kvar i henne.

Det är annorlunda mot spiggarnas normala sätt att fortplanta sig på. Liksom hos nästan alla andra fiskar lägger honan sina ägg och hanen befruktar dem därefter genom att spruta sin mjölke över dem.

Forskere har fundet æg med levende fostre i maven på en ­hundestejle. 56 af dem udviklede sig og blev til voksne fisk.