850 000 år gammal tand visar vägen till vår förfader

Analyser av en urgammal tand har slutligen infogat en omstridd människoart i vårt släktträd. Resultatet ger ett nytt förslag till vem som var vår närmaste förfader – och avslöjar samtidigt varifrån vi får våra karaktäristiska ansiktsdrag.

Vem är vår närmaste förfader?

Den frågan har delat upp paleontologer i två läger i årtionden. Det ena trodde att det är arten Homo heidelbergensis, som av vilken flera fynd har gjorts i både Europa och Afrika.

Det andra förespråkade att det är arten Homo antecessor, som vi fick kännedom om först 1994, då ett 78 000 år gammalt barnkranium dök upp i Atapuerca i norra Spanien.

Nu har en banbrytande undersökning av en 850 000 år gammal tand lett in forskarna på nya spår.

Två arter är kandidater

Människoarterna Homo antecessor och Homo heidelbergensis har delat upp paleontologerna i två grupper i jakten på vår närmaste förfader.

850 000 år gammalt kranium från Homo antecessor.

Homo antecessor

Homo antecessor skildes av från släktträdet innan vi själva skildes ut från neandertalarna och denisovamänniskorna. De drag vi delar med Homo antecessor är därför äldre än de karaktäristiska dragen hos denisovamänniskorna och neandertalarna.

Fossil av Homo heidelbergensis kranium.

Homo heidelbergensis

De sista individerna av Homo heidelbergensis fanns utspridda i både Afrika och Europa från för 700 000 till för 300 000 år sedan. Arten är därmed tillräckligt gammal för att vara förfader åt neandertalarna, denisovamänniskorna och oss själva.

Genom att kartlägga proteiner i tanden har forskare från Köpenhamns universitet slutligen placerat in Homo antecessor på människosläktets släktträd.

Resultatet har uppnåtts med hjälp av en ny teknik, som har utvecklats av centrumen EvoGenomics og GeoGenetics.

I stället för att hämta genetisk information i fossil i form av dna kan tekniken få den av proteiner, som kan föra mycket längre bakåt i tiden.

Dna är bräckligt och bryts ned med tiden, så det finns i stort sett aldrig kvar användbart dna i fossil, som är mer än ett par hundratusen år gamla.

Proteiner, särskilt de som döljer sig i tandemalj, kan däremot bevaras i miljontals år.

Tanden er et fossil fra Homo antecessor.

Proteinanalyser av emaljen från den här tanden har till slut placerat Homo antecessor på släktträdet.

© Mathieu Duval et al.

Av bara 20 milligram emalj lyckades forskarna under ledning av Enrico Cappellini extrahera proteinsekvenser, som kunde berätta om Homo antecessors släktskap med senare människoarter.

Forskarna jämförde sekvenserna med motsvarande sekvenser från Homo sapiens, neandertalare och de så kallade denisovamänniskorna som levde i Sibirien samtidigt som neandertalarna befolkade Europa.

Resultatet visar att Homo antecessor hör hemma på den utvecklingsgren som vi delar med de två andra människoarterna, och det ger oss nya kunskap om när de speciella drag som kännetecknar vår egen art har uppkommit.

Proteiner identifierar vårt upphov

Bombardemang, kollisioner och kretslopp. Forskarna utsätter urgamla proteiner för ett flertal påfrestningar, och resultatet är en detaljerad mätning av proteinernas beståndsdelar, som kan ge information om vår förfader.

Våra ”moderna drag” är urgamla

Då de första fynden av Homo antecessor gjordes 1994, var det just dragen hos barnkraniet som forskarna fastnade vid.

Kraniet bar drag som liknar vår egen art överraskande mycket. Det gäller speciellt våra små och platta ansikten, med en del karaktäristiska fördjupningar under kindbenen.

Homo antecessor hade ett platt och relativt litet ansikte.

Homo antecessor, som levde för cirka 1,2 miljoner till 780 000 år sedan, hade drag som påminner om våra: Ett platt och relativt litet ansikte.