Massutrotning banade väg för dinosaurierna

Våldsamma vulkanutbrott och syraregn blev för 233 miljoner år sedan början på dinosauriernas storhetstid.

Ett meteoitrnedslag blev slutet för dinosaurierna - det är ett numera välkänt faktum. Men deras storhetstid började också dramatisk. Det vosar en nu studie som publicerats av forskare från bland annat University of Bristol och China University of Geosciences.

Med hjälp av fossil har forskarna bakom studien, som har publicerats i det vetenskapliga tidskrift Scientific Advances, hittat flera bevis för ännu en massutrotning i jordens historia - förutom de fem stora som ofta lyfts fram.

För 233 miljoner år sedan fyllde enorma vulkanutbrott atmosfären med koldioxid, metan och vattenånga, vilket ledde till drastiska förändringar i klimatet och djurlivet, och banade väg för dinosauriernas storhetstid de följande 165 miljoner år.

Enligt forskarna bakom den nya studien var händelsen så pass våldsam att den utplånade lika många arter som det stora meteoritnedslaget för 66 miljoner år sedan.

Forskarna bakom den nya studien anser att den stora klimatkatastrofen (CPE) är en massutrotning som kan likställas med övriga fem stora massutrotningar som vi känner till.