Vulkanutbrott fyllde för 234–232 miljoner år sedan atmosfären med koldioxid, svavel och aska – till fördel för dinosaurierna.
Forntiden - Dinosaurier

Vulkaner banade väg för dinosaurierna

Våldsamma vulkanutbrott och syraregn blev för 232 miljoner år sedan början på dinosauriernas storhetstid.

Ett meteoritnedslag blev slutet för dinosaurierna. Deras storhetstid fick dock också en dramatisk start enligt en nyunder­sökning gjord av italienska och engelska forskare.

De har samlat in spår och fossil från ett område i bergskedjan Dolomiterna i Norditalien för att ta reda på när artrikedomen hos urtidsjättarna började öka på allvar.

Kraftiga klimatförändringar drabbade jorden

Undersökningarna visar att dinosauriernas dominans exploderade för 232 miljoner år sedan under perioden trias. Den inträffade för 251–200 miljoner år sedan, då klimatet var varmt och torrt med korta perioder av fuktigt klimat.

Under tiden fram till dinosauriernas genombrott drabbades världen emellertid av en rad kraftiga klimatförändringar med fyra mycket fuktiga perioder efter varandra.

Perioderna kan avläsas i de sedimentskikt som forskarna undersökte i Dolomiterna. Skikten består mest av kalksand, medan jordlagren från de torra perioderna domineras av märgelkalksten.

Att jordens klimat förändrades gjorde att det ställdes stora krav på djurens förmåga till anpassning. Fossilen avslöjar att dinosaurierna klarade utmaningen bättre än sina konkurrenter - möjligtvis för att det fanns många dinosauriearter som var redo att ta över flera olika nischer.

Fram till dinosauriernas era dominerades fastlandet av en stor mångfald av kräldjur – från krokodilliknande arter och sköldpaddor till grupper som inte har några ättlingar i dag.