Tyrannosaurus rex

Dinosauriernas kung hade ett omväxlande temperament.

© Shutterstock
Forntiden - Dinosaurier

T. rex var bloddrypande aggressiv och from som ett lamm

Tyrannosaurierna bet varandras kranier i bitar. Och kelade kärleksfullt med varandra med nosar som var lika känsliga som våra fingertoppar. Nya studier av djurens urgamla kranier avslöjar hittills okända detaljer om mördarkungens omväxlande temperament.

Dinosauriernas kung var en slagskämpe. Kraniet från en halvvuxen T. rex är genomborrat av en rad avlånga hål och CT-bilder har avslöjat att hålens form helt och hållet passar tänderna från en jämnårig artfrände.

Fyndet visar att jätten började bli våldsam redan vid tidig ålder. Detta visar också att djuren klarade sammandrabbningarna.

Den unge T. rex överlevde slagsmålet – men dess nos läkte snett.

Andra skelett av T. rex upp­visar också brutna revben och tecken på infekterade sår, så allt tyder på att ­rovdjuret levde ett våldsamt liv och sällan blev äldre än 30 år.

Mördare var en öm älskare

Världens mest dödliga käkar var lika finkänsliga som dina fingertoppar.

Undersökningar av en av T- rex närmaste släktingar, Daspletosaurus, ­visade 2017 att huvudena på de stora rovdjuren var välutrustade med sinnesnerver.

Massvis av små porer i kraniet, kring munnen och på nosen, ledde ut nervändarna till huden – precis som hos dagens krokodiler.

Nervernas exakta funktion kommer vi kanske aldrig att få veta, men motsvarande strukturer i nosarna på många nu levande djur kan registrera temperatur, kemiska ämnen och beröring.

Forskare har därför föreslagit att T. rex kan ha använt känsligheten till att kontrollera om dess ägg hade rätt temperatur.

Kanske var den till och med så känslig att den hjälpte ­ungarna ut ur äggen.

I dag gnider en del krokodiler sina nosar som förspel till parningen och det är möjligt att T. Rex gjorde detsamma.