© Shutterstock
Forntiden - Dinosaurier

Stor studie: Dinosaurieforskarna har haft fel i 130 år

Dinosauriernas släktträd måste ritas om från grunden. Det är slutsatsen i en ny banbrytande studie som skakar om forskare i hela världen.

”Det här väcker frågor om de grundläggande strukturerna i dinosauriernas släktträd, vilket har varit ryggraden för över 100 års forskning,” säger Lindsay Zanno från North Carolina Museum of Natural Sciences.

Ända sedan 1888 då den brittiske paleontologen Harry Seeley presenterade sin teori första gången har forskare delat upp dinosaurier i två stora huvudgrupper: Saurischier och ornithischier.

Men den modellen stämmer inte alls.

Det är slutsatsen i en ny studie från England som kan innebära att vi måste kassera dagens alla dinosaurieböcker och skrota 130 års teorier.

Läroböckerna måste skrivas om

Studien är den hittills största analysen av släktskap mellan de urtida kämparna och resultatet ruskar om forskare i hela världen.

”Det här kan innebära att läroböckerna måste skrivas om”, säger paleontologen Thomas Holtz från University of Maryland till Nature.

Hittills har forskarna delat in de olika arterna i två grupper baserat på strukturen av deras höftben.

Var höftbenen fågelliknande placerades dinosaurien i gruppen ornithischier. Var höftbenen istället mer ödleliknande placerades dinosaurien i gruppen saurichier, där köttätarna – de så kallade theropoderna – också hörde hemma.

Köttätarna hamnar i fågelfamiljen

Men baserat på en analys av 457 anatomiska drag hos 74 olika arter har forskare nu kommit fram till att köttätarna är placerade i fel grupp då de delar hela 21 drag med ornithischierna – de fågelhöftade dinosaurierna.

Det vänder upp och ned på hela indelningen och kan i slutändan innebära att 247 miljoner års evolutionsteori måste skrivas om.