Nyupptäckt dinosaurieart är kusin till Tyrannosaurus rex

Det förhistoriska fyndet förvarades i ett museums samlingar. Ett årtionde senare tror forskare att fyndet kan fylla luckan i de stora köttätarnas utveckling.

Julius Csotonyi / Ritzau Scanpix

Tyrannosaurus rex kanske är "tyrannödlan", men dess kusin är "lieödlan".

Forskarna har döpt dinosaurien till Thanatotheristes degrootorum. Namnet kommer från "Thanatos" – den grekiske dödsguden, och "theristes" - som på grekiska betyder "den som skördar".

Den nya arten levde för 79,5 miljoner år sedan i det område som nu är Kanada och är nära besläktad med T. rex.

Även om T. degrootorum inte riktigt kan mäta sig med T. rex, måste det ha varit en imponerande syn när den åtta meter långa och 2,5 meter höga jägaren reste sig över kritaperiodens kustslätter och träskmarker.

Kritaperiodens jättar, sida vid sida:

Kan lösa gåtan om tyrannosauriernas utveckling

T. rex' släktingar uppkom för omkring 165 miljoner år sedan. Då var de små och fick vika undan för andra, större konkurrenter. Men efterhand som de andra stora jägarna försvann kunde gruppen tyrannosaurier slutligen inta rollen högst upp i näringskedjan.

Bristen på fynd innebär att forskare inte vet så mycket om den period, då små släktingar utvecklades till enorma mördare. Forskare kan faktiskt inte säga exakt när tyrannosaurussläkten bäxte sig gigantisk.

Med fyndet av T. degrootorum vet forskarna nu att stora tyrannosaurier åtminstone regerade på jorden för omkring 80 miljoner år sedan. T. degrootorum är därför en viktig pusselbit i tyrannosauriernas utveckling.

Upptäckt tio år senare

Fossilet, som bara består av delar från käken, tänder och en del av kindbenet, hittades redan 2010. Då trodde forskare att delarna tillhörde en redan känd art, och fossilet gömdes undan på Royal Tyrrell Museum i Kanada.

Först 2018, då en doktorand snubblade över de fossila resterna i museets samling stod det klart: Delarna tillhörde en ny art.

Ett ovalt kindben och speciellt ett antal avlånga förhöjningar längs överkäken visade sig vara kännetecken som inte tidigare varit kända hos andra tyrannosaurier. Exakt vilken funktion dessa förhöjningar på överkäken har haft vet forskarna dock inte än.