Llukalkan aliocranianus

Nyupptäckt dinosaurie liknar T. rex

En möjlig kusin till den skräckinjagande T. rex har dykt upp under en utgrävning i Argentina. Det var en blodtörstig best.

Jorge Blanco/Journal of Vertebrate Paleontology

En tidigare okänd dinosaurie, som ser ut att vara släkt med Tyrannosaurus rex, har hittats i Argentina. Den har fått namnet Llukalkan aliocranianus, som betyder ”den som väcker rädsla”.

Enligt arkeologerna har den inte varit rolig att möta.

Med en fem meter lång kropp och ett kraftigt huvud med käkar fyllda med vassa tänder måste den köttätande dinosaurien ha sett oerhört skräckinjagande ut, när den för omkring 80 miljoner år sedan jagade i Sydamerika.

Enligt Journal of Vertebrate Paleontology är djurets kranium så välbevarat att man har hittat ben från mellanörat. Genom att studera det har forskarna kommit fram till att Llukalkan aliocranianus hade en – för dinosaurier – god hörsel. Forskarna tror att en välutvecklad hörsel troligen har gett rovdjuret en stor fördel under jakten på byten.

Llukalkan aliocranianus’ kranium

Så ser kraniet från Llukalkan aliocranianus ut. Notera de inåtvända och sylvassa tänderna, som kunde slita isär bytet.