Zuul crurivastator

Den välbevarade dinosauriens kranium finns att beskåda på ett museum i Kanada.

© Royal Ontario Museum
Forntiden - Dinosaurier

Mycket välbevarad dinosaurie hittad i jättesten

Den var täckt av taggar och hade en stor svansklubba. Forskarna har hittat de mycket välbevarade resterna av en hittills okänd ankylosaurieart i en stor sten.

I ett stenbrott i norra USA har paleontologer hittat ett viktigt fynd: Ett nästan intakt fossil av en tidigare okänd dinosaurieart.

Hittills har forskarna grävt fram djurets kranium och svans – resten av kroppen är fortfarande innesluten i en 15 ton tung sten och kommer ta flera år att gräva ut.

Fossilet är så pass välbevarat att hud, keratin och mjukare bendelar – exempelvis dinosauriens skyddande plattor på kroppen – finns bevarade i stenen.

Zuul crurivastator

Rester av Zuuls benplattor.

Namngiven efter Ghostbusters

Dinosaurien levde i nuvarande Montana för cirka 75 miljoner år sedan och åt växter. Den bepansrade ödlan var en ankylosaurie, som är kända för sin klubbliknande svans.

Zuul crurivastator

Den tre meter långa svansen.

Den nyupptäckta arten har fått namnet Zuul crurivastator. Släktnamnet Zuul härstammar från filmen Ghostbusters där ett elakt monster – som påminner om fossilet – har samma namn.

Artnamnet crurivastator betyder ’förstöraren av skenben’ och hänvisar till den tre meter långa svansen som troligtvis svingades mot rovdinosauriernas ben när växtätaren skulle skydda sig.

Stor som en noshörning

Den välbevarade dinosaurien var sex meter lång och vägde cirka 2 500 kilo – ungefär lika mycket som en stor noshörning. Kroppen var täckt av piggar från huvud till svansspets.

Zuul crurivastator

Forskarna tror att Zuul såg ut så här när den levde.

Zuul crurivastator är den första ankylosaurien som hittats i Nordamerika. Fossilet finns på Royal Ontario Museum i Kanada.