tyrranosaurus, rex, fossil, tänder, bett, t.rex, antal, bestånd

Miljardtals tyrannosaurier har levt på jorden

Cirka 20 000 Tyrannosaurus Rex levde i Nordamerika samtidigt, visar ny forskning. Trots det har bara 30 skelett hittats.

Den mest kända dinosaurien är förmodligen Tyrannosaurus rex. Det enorma rovdjuret levde i Nordamerika under krita för mellan 66 och 68 miljoner år sedan.

Men hur många tyrannosaurier rex bodde egentligen där samtidigt? En grupp amerikanska paleontologer bestämde sig för att ta reda på det och resultaten av deras studie publiceras nu i den vetenskapliga tidskriften Science.

Använde datorsimuleringar

Med hjälp av datasimuleringar sammanställde forskarna en stor mängd data.

De tittade på populationer av befintliga rovdjur längst upp i näringskedjan på jorden i dag och hur de fördelar sig. Genom att studera fossil beräknade de livslängd, parningsålder, vikt och populationstäthet för T. rex.

tyrranosaurus, rex, fossil, tänder, bett,

Tyrannosaurus rex är den mest kända av tyrannödlorna. Den levde fram till för 66 miljoner år sedan då dinosaurierna dog ut.