Med hjälp av en avancerad datormodell kunde forskarna simulera belastningen på forntidsjättens ben vid rörelse.

Forntiden - Dinosaurier

Forskare avslöjar: Tyrannosaurus rex kunde inte springa

Tyrannosaurus rex var inte byggd för att ta sig fram så snabbt som vi tidigare har trott. Den slutsatsen drar en grupp engelska forskare i en ny studie.

Skräckinjagande filmscener med en hungrig, vrålande Tyrannosaurus rex som springer ifatt bilar har ingenting med verkligheten att göra.

Det är slutsatsen i en ny studie vid University of Manchester, där en forskargrupp har använt sig av en datorsimulering för att komma fram till rovdinosauriens topphastighet, som i många år har varit föremål för diskussioner paleontologer emellan.

Deras resultat ger därmed dödsstöten till klassiska jaktscener från filmer som Jurassic Park.

Usain Bolt utklassar Tyrannosaurus rex

Enligt forskarna klarade forntidsjättens ben inte en belastning på mer än drygt 20 kilometer i timmen, långt ifrån de uppemot 70 kilometer i timmen som forskarna tidigare har nämnt som köttätarens topphastighet.

I jämförelse ligger människors genomsnittshastighet vid gång på cirka 4,8 kilometer i timmen och omkring åtta–nio kilometer i timmen vid löpning. Usain Bolt kan däremot komma upp i en hastighet av närmare 44 kilometer i timmen.

”Vår studie visar att Tyrannosaurus rex faktisk var ganska långsam”, säger studiens ledare William Sellers till BBC.

Hade brutit benen