© Zhao Chuang & Hu et al.
Forntiden - Dinosaurier

Färgglada dinosauriefjädrar lockade partner

Den dog ut för mer än 160 miljoner år sedan, men nu har en forskargrupp lyckats återskapa färgerna i en dinosauries fjäderdräkt. Och de har förklaring till varför den var så färgglad.

Nya undersökningar av ett di­no­saur­­iefos­sil har gett överraskande ny kunskap om det utdöda djurets fjäderdräkt.

Fossilet hittades av en bonde i Kina och hamnade 2014 i händerna på forskare vid det paleontologiska museet i Liaoning. Det har sedan daterats till att vara 161 miljoner år gammalt.

Små korn avslöjar färger

Fossilet är så välbevarat att forskarna nu har kunnat återskapa färgerna i dinosauriens fjäderdräkt. Med hjälp av ett skanningelektronmikroskop har de studerat små strukturer, så kallade melanosomer, som är korn som innehåller färgpigment.

Själva färg­pig­men­tet har sedan länge gått förlorat, men det hindrade inte forskarna. Melanosomernas form avgör hur ljuset reflekteras och därmed vilken färg fjädrarna har haft.

I några av fjädrarna hittade forskarna pannkaks­formade me­la­no­so­mer, som även finns hos kolibrier. Genom att närstudera alla kornens former lyckades man återskapa färgerna i fjäderdräkten.

Fossilet som användes till att rekonstruera dinosauriens fjäderprakt.

© Zhao Chuang & Hu et al.

Färger attraherade partner

Resultatet visar att dinosaurien hade färgglada fjädrar på huvud, hals och delar av vingarna, vilket har gett inspiration till dinosauriens namn, Caihong juji, som på mandarin betyder "regnbåge med den stora kammen".

"Kam"­ syftar på en fjädertofs som dinosaurien hade på huvudet. Troligen har fjäderdräkten hållit den varm, och färgerna har attraherat artfränder av mot­sat­t kön.

Caihong juji var stor som en and men kun­de inte flyga.­ Färgglada fjädrar har tidigare endast hittats hos dinosaurier som levde 40 miljoner år senare.