Dinosaurie

Forskarna har ändrat dinosauriernas utseende markant.

© Shutterstock
Forntiden - Dinosaurier

Dinosauriernas 5 största makeovers

Dinosaurierna har lagt sig under kniven. Unde de senaste decennierna har tusentals banbrytande upptäckter vänt upp och ned på våra idéer om jättarnas utseende. Vi har tittat närmare på de fem som drabbades hårdast.

Deinocheirus: Gigantisk struts utrustades med puckel

I över 40 år kände forskarna bara till Deinocheirus 2,4 meter långa arm. De ansåg att djuret tillhörde en grupp av strutsliknande dinosaurier, men i övrigt visste de inget om dess utseende.

2014 hittade forskarna resten av djuret. Den visade sig ha ett bisarrt tandlöst kranium och en stor puckel på ryggen.

Velociraptor: Snabb dödsmaskin fick fjädertransplantation

I Jurassic Park var Velociraptor ett skalligt monster. Sedan dess har ett antal fossil visat att alla djurets närmaste släktingar var täckta av fjädrar.

Ingående studier av Velociraptors armben visade små förhöjningar där djurets fjädrar satt fast vingen.

Spinosaurus: Superrovdjur förlorade hälften av sina ben

Spinosaurus, den största av alla rovdinosaurierna, skapade problem för huvudpersonerna i Jurassic Park 3. Men när filmen gjordes hade forskarna bara hittat djurets ryggrad.

2014 avslöjade ett nytt fossil att Spinosaurus bakben var så pass korta att den rörde sig extremt klumpigt på land. Det visade sig att djuret istället var anpassat för ett liv i vattnet.

Tsintaosaurus: Växtätare fick uppdaterade horn

Växtätaren Tsintaosaurus framställdes i årtionden med ett bisarrt horn i pannan.

Men en studie från 2013 kom fram till att hornet faktiskt bara var en del av en större – och inte lika komisk – struktur som hade gått sönder och försvunnit från fossilet.

Tyrannosaurus: Dödskung lades under kniven två gånger

2012 hittade forskarna fossilen av en Yutyrannus ­– en släkting till T. rex som var täckt av fjädrar från topp till tå. Upptäckten fick många att fundera över om även T. rex var täckt av fjädrar.

Men 2017 avslöjade hudavtryck att den stora dödsmaskinen hade fjäll på större delen av kroppen.

Jurassic Park rivs ned

Det är nu 25 år sedan filmen Jurassic Park hade premiär. Sedan dess har forskarna hittat drygt 500 nya dinosauriearter och gjort tusentals andra upptäckter som avslöjar otroliga detaljer om de utdöda djurens liv, utseende och evolution.

I videon nedan kan du se vad 25 års vetenskap har inneburit för Jurassic Parks legendariska huvudperson – T. rex.