Dinosaurier blev levande begravda vid vulkanutbrott

Fossil av en hittills okänd dinosaurieart visar hur den levde för 125 miljoner år sedan - och hur den dog.

Y. Yang et al./PeerJ

Två otroligt välbevarade fossil av 125 miljoner år gamla dinosaurier ger en unik inblick i hur de levde och dog.

Levande begravd i sömnen

De två kinesiska fossilerna har studerats av forskare från Royal Belgian Institute of Natural Sciences i Belgien. Enligt deras beskrivning antyder dinosauriernas position att de begravdes levande medan de sov. Av samma anledning har arten fått namnet Changmiania liaoningensis eller "den evigt sovande av Liaoning".

Den nyligen upptäckta dinosaurien dog troligtvis när lavan från ett vulkanutbrott fick dess grotta att kollapsa.

© Y. Yang et al./PeerJ

Säkert är att dinosaurierna antingen begravdes levande eller omedelbart efter sin död, vilket gjorde att andra djur inte hade möjlighet att äta dem och sprida deras ben.

Designad för att gräva tunnlar

Dinosaurierna var 1,2 meter långa och anatomiska detaljer tyder på att de har levt en del av sitt liv under jorden.

Skallen har en spadformad nos som var perfekt för att gräva tunnlar med, frambenen är korta och robusta och skulderbladen har samma form som hos levande ryggradsdjur som gräver tunnlar.

Dinosauriens nos och korta, starka framben var perfekta för att gräva tunnlar.

© Y. Yang et al./PeerJ

Forskare tror dock att arten även har rört sig effektivt på marken. De kraftfulla bakbenen och den långa svansen med styva leder mellan kotorna har gjort djuret till en snabb löpare.

Hittade i dinosauriernas Pompeji

Dinosaurierna kommer från Lujiatun Beds-området i Liaoning, Kina, där många andra kompletta dinosaurieskelett har hittats. Området betraktas av vissa paleontologer som kritans Pompeji eftersom djuren förmodligen begravdes i askan från ett enormt vulkanutbrott.

De belgiska forskarna tror att de nyfunnna dinosaurierna kan ha dött när de befann sig i sina tunnlar som kollapsade under vikten av lava och aska från utbrottet.