10 myter om T-rex

Var Tyrannosaurus rex i verkligheten en blind, fjäderklädd kyckling som levde av självdöda djur och inte kunde springa snabbare än en människa? Forskarnas frågor runt kritatidens kung har länge varit många – men nu skiljer vi myt från sanning.

Myt 1: Fjädrar

Ett uppseendeväckande fynd år 2012 gav upphov till teorin om att T rex var iförd en praktfull fjäderdräkt.

© Damir G. Martin/Oliver Larsen

Myt: T-rex var täckt av fjädrar

Såg T-rex ut som en gigantisk kalkon? När forskare 2012 hittade ett fossil av Yutyrannus – en nio meter lång och kraftigt behårad släkting till T-rex – började flera paleontologer undra om inte även T-rex var täckt av långa, hårliknande fjäll.

Hittills har forskare inte hittat någon fossil av T-rex som har varit tillräckligt välbevarad för att besvara frågan.

Men ett nyupptäckt T-rex-skelett från Montana i USA kastar nytt ljus över saken.

Fynd av T. rex-hudavtryck har visat att rovdjuret hade fjäll på större delen av kroppen.

© Peter Larson

Några få förstenade avtryck av djurets yta – de flesta inte större än ett frimärke – låg nära intill benen i nacken, ryggen och svansen. Avtrycken visar samma sak: Fjäll. Varje fjäll är inte mer än en cirka en millimeter i diameter, så på håll såg huden förmodligen ut att vara läderaktig snarare än fjällig.

Avtrycken visar att T-rex helt saknade fjädrar på större delen av kroppen. Precis som dagens elefanter hade den stora dinosaurien förlorat den isolering som dess förfäder troligen hade. Forskare kan dock inte utesluta att den hade fjädrar på vissa områden av kroppen.

MYTEN OM FJÄDRAR ÄR: FALSK

Myt 2: Käkstyrka

Käkarna slog ihop med mer än 3,5 tons kraft och krossade bytesdjurens ben som om det var flisved.

Myt: Bettet kunde krossa en bil

Inte ens bakom en vägg av stål skulle du vara säker, för T-rex käkar är bland de kraftigaste som någonsin har existerat.

Bytesdjurens ben pulvriserades när T-rex satte tänderna i dem. Den slutsatsen drog amerikanska paleontologer 2017 efter att ha skapat den hittills mest verklighetstrogna digitala rekonstruktionen av den stora köttätarens käkar.

De tog först CT-bilder av kraniet och använde därefter datorprogram för att lägga till virtuella muskler. Musklernas form och styrka modellerades noggrant efter djurets nu levande släktingar, fåglar och krokodiler.

De digitala käkarna hade en bitkraft på inte mindre än 34 522 newton, motsvarande ett tryck på drygt 3,5 ton, vilket är mer än dubbelt så mycket som käkarna hos dagens största kräldjur, deltakrokodilen. Samtidigt kunde trycket på enskilda tänder nå upp till 30 ton per kvadratcentimeter.

© Claus Lunau

Strategiskt bett knäckte ben

Ett däggdjurs tänder i över- och underkäke möts när djuret biter ihop och kan därmed krossa hårda föremål.

Tänderna hos T-rex mötte inte varandra, men forskare har visat att det stora kräldjuret uppnådde samma effekt som däggdjuren genom att placera den stenhårda födan strategiskt mellan sina kraftiga tänder.

Det kraftiga bettet kombinerat med massiva, spetsiga tänder skulle ha gjort det möjligt för T-rex att bita igenom karossen på en bil.

I stället använde den sin förmåga till att krossa ben så att den kom åt näringsrik märg och viktiga mineraler. Den teorin underbyggs dessutom av fossil av rovdjurets avföring, som är fylld med hundratals små benflisor.

MYTEN OM KRAFTEN I KÄKEN ÄR: SANN

Myt 3: Snabbhet

Var lugn. Han är långsam.

Myt: Du kan inte fly från en T-rex

Långa ben och extremt stora lårmuskler. T-rex ser ut att vara byggd för att vara snabb och därför har en del forskare dragit slutsatsen att jätten kunde komma upp i en imponerande hastighet på 72 kilometer i timmen. Men nya studier bromsar in farten markant.

Med hjälp av datorsimuleringar kan forskare nu ta med ett flertal faktorer i beräkningen som inte har ingått i tidigare studier. Och skelettbenens bärförmåga har i synnerhet visat sig begränsa hastigheten.

Dagens rovdjur kommer upp i betydligt högre ­hastigheter än T. rex. Lejon spurtar i väg i nästan 60 kilometer i timmen och geparden har världsrekordet med cirka 105 kilometer i timmen.

Engelska forskare kom 2017 fram till att det sex till tio ton tunga rovdjuret skulle ha brutit sina ben om det sprang. T-rex var tvungen att alltid ha minst en fot i marken och dess topphastighet hamnade på bara 27 kilometer i timmen.

Det innebär att en olympisk sprinter med en hastighet på upp till 38 kilometer i timmen lätt kunna springa ifrån den och att de flesta skulle kunna cykla ifrån den.

Som tur var för T-rex hade de stora växtätare som levde i dess närhet troligtvis samma begränsningar. Flera studier tyder på att köttätarens potentiella bytesdjur definitivt inte klarade några höga hastigheter och kanske inte kunde komma upp i mycket mer än 15 kilometer i timmen.

MYTEN OM T-REX SNABBHET ÄR: FALSK

Myt 4: Diet

Kraftfulla käkar och ett välutvecklat luktsinne gjorde tyrannosaurien till en perfekt asätare. Men T. rex nöjde sig inte med självdöda djur.

Myt: T-rex åt bara kadaver

Flera forskare tror att dinosauriernas inte jagade. T-rex var enligt dessa forskare för långsam för att fånga egna byten, samt att dess goda luktsinne och kraftiga käkar gjorde den perfekt anpassad för att sniffa sig fram till och förtära kadaver.

Men teorin håller inte. För det första skulle det ha varit för svårt för det stora djuret att överleva på bara kadaver. De flesta nu levande kadaverätare fäller även byten för att få tillräckligt med kalorier.

I svanskotan från Edmontosaurusen (A) hittade forskarna en T. rex-tand (röd cirkel) inuti benet (B).