Dinosaurier

Dinosaurierna var urtidens jättar

Dinosaurierna härskade på jorden för 65 miljoner år sedan under eran Mesozoikum, som är uppdelad i tre perioder: Trias, Jura och Krita. Det går inte att veta exakt hur många dinosauriearter som har existerat på jorden. Forskare tror dock att man nog skulle kunna hitta dinosauriefossil efter omkring 1 850 olika släkten. Vi lär oss hela tiden mer om dinosauriernas värld och vi har samlat mängder av kunskap om urtidens jättar åt dig. Läs bland annat om hur ett regn av glas säkrade dinosaurierna deras storhetstid, vilken dinosaurie som var störst och hur dinosaurierna utplånades.

Varför dog dinosaurierna ut?

Dinosaurierna dog ut för cirka 66 miljoner år sedan då en gigantisk asteroid slog ned på Yucatánhalvön i Mexiko. Före asteroidnedslaget var dock redan några dinosauriearter på väg att dö ut, däribland långhalsar och T. Rex. Det berodde bland annat på våldsamma klimatförändringar, som förändrade den miljö dinosaurierna hade anpassat sig till. Du kan läsa mer om orsaken bakom dinosauriernas utplåning och fakta om dinosauriernas liv nedan.

Många tror att den största dinosaurien var Tyrannosaurus rex, då den ofta om-nämns som ett av de största djuren som har levt på jorden. I själva verket var den största dinosaurien den växtätande, långhalsade Patagotitan Mayorum, som levde för omkring 101,6 miljoner år sedan. Den långhalsade dinosaurien hade en längd på 37 meter, en höjd på 6 meter och den vägde omkring 69 ton. Men T. Rex var den största köttätande dinosaurien, som med sina nästan nio ton vägde två ton mer än sina konkurrenter.