Världens största groddjur är tre olika arter

Nya dna-studier visar att den kinesiska jättesalamandern inte bara är en, utan hela tre olika arter. Och en av de nyupptäckta arterna ser ut att vara markant större än de andra.

Det största groddjuret i världen är inte bara av en art utan av hela tre olika arter. Det visar nya dna-undersökningar.

Biologer från Zoological Society i England har analyserat generna från kinesiska jättesalamandrar som är kända för att bli upp till 1,8 meter långa.

Hittills har de betraktats som en enhetlig art, men undersökningarna avslöjade att de bör uppfattas som tre skilda arter. Arterna hör hemma i varsin region.

Den kinesiska jättesalamandern är hotad och sällsynt i naturen, men de avlas för sitt kött. När djuren slipper ut i naturen kan de inta andra hotade salamandrars habitat.