En ljuskon eller kamerablixt riktad mot savannens mörker kan avslöja om en lejonflock finns i närheten.

© M. DOHRN/NATURE PICTURE LIBRARY

Varför lyser djurs ögon på bilder tagna i mörker?

Det ser kusligt ut om man fotograferar sin katt i mörker eller lyser med en stark lampa ute i djungeln. Men vad är det som får djurens ögon att se ut som de lyser?

Att katters och andra djurs ögon lyser i mörkret beror på ett speciellt skikt i djurens ögon, det så kallade tapetum lucidum.

Skiktet ligger på baksidan av den ljuskänsliga näthinnan och reflekterar det ljus som tränger genom denna. På så sätt kan de ljuskänsliga cellerna i ögat utnyttja ljuset en extra gång.

Reflektionen ökar ögonens ljuskänslighet betänkligt – hos katter med omkring 50 procent – och är därför till speciellt stor nytta för nattaktiva djur.

Särskilt kattdjur har det reflekterande lagret i ögonen, men det finns hos en rad olika arter – dock inte hos människan eller andra primater.

De röda ögon vi ibland får på fotografier beror på reflexer i själva näthinnan. Där kommer den röda färgen från de många blodkärl som försörjer ögat med syre och näringsämnen.

Lysande ögon lockar till sig bytet

Ett reflekterande lager – tapetum lucidum – bakom näthinnan får ögonen att lysa upp.