Flimmernäbbmus på finger

Topp 5: Vilka djurhjärtan slår snabbast?

En människas hjärta slår snabbare än en elefants och långsammare än en katts. Men vilket djurs hjärta slår flest slag i minuten?

Trebol-a

1. Flimmernäbbmus

Flimmernäbbmus

1 500 slag i minuten

Flimmernäbbmusen, som bara väger 1,8 gram, är världens minsta däggdjur. Den rör sig extremt snabbt med tanke på sin storlek.

Djurets snabba rörelser kräver en ämnesomsättning i världsklass, så denna tropiska näbbmus innehar pulsrekordet.

2. Blåstrupig bergsjuvel

kolibri mexiko

1 260 slag i minuten

Denna kolibri, hemmahörande i Mexiko, väger mellan sex och tio gram. Liksom familjens övriga arter lever den på nektar, som den suger ut ur blommor medan den svävar i luften.

Den svävande måltiden är oerhört påfrestande för hjärtat.

3. Kanariefågel

kanariefågel

1 020 slag i minuten

Kanariefåglar lever vilt på Madeira, Azorerna och Kanarieöarna. Sedan 1400-talet har de hållits som burfåglar.

I naturen blir dessa små finkar tio–tolv centimeter långa, men genom avel har man fått fram ännu mindre varianter, som inte väger mer än fyra gram.

4. Trynfladdermus

trynfladdermus

1 000 slag i minuten

Den här arten är med sin längd på endast tre centimeter och sin vikt på endast två gram världens minsta fladdermus.

Detta utrotningshotade däggdjur från Sydostasien är så litet att det kan förväxlas med en surrande insekt.

5. Afrikansk pygmémus

afrikansk pygmémus

780 slag i minuten

Den här musarten är en av världens minsta gnagare. Fullvuxna exemplar kan väga så lite som tre gram.

De små mössen, som lever i grupp, är populära sällskapsdjur. De är emellertid så små och ömtåliga att de inte tål att tas upp eller klappas.