Spindel med spindelväv
© Hemis / Alamy Stock Photo
Djur - Spindlar

Spindelväv blir till skottsäkra västar

Italienska forskare har fodrat spindlar med nanomaterial och skapat en väv som är tillräckligt stark för att skydda mot projektiler.

Forskare vid universitetet i Trento i Italien har i ett försök med 21 spindlar förstärkt deras trådar med hjälp av nanomaterial, som tillförts spindlarna.

Tråden blev upp till fyra gånger så stark och tio gånger så seg som den starkaste spindeltråden. Den hör därmed till de starkaste materialen i världen och är jämförbar med både syntetiska material som kevlar och naturliga sådana, exempelvis tänderna hos havssnäckor.

Trådens styrka testas. Den starkaste tråden klarade 5,4 gigapascal medan det normala för en spindeltråd är 1,5.

###

Kolnanorör skapar den starkaste tråden

Tre olika arter – två dallerspindlar och en fettspindel –fick antingen flagor av det platta kolnätet grafen eller av kolnanorör i en vätska.

Efter två till tolv dagar kunde forskarna skörda spindelväv som uppvisade en extrem styrka och smidighet.

Nanomaterialen hade byggts in i de proteinstrukturer som bildar spindeltråden. De spindlar som fick kolnanorör producerade den starkaste tråden.

Kinesiska forskare har tidigare förstärkt tråd från silkesmaskar. Forskarna menar att metoden kan överföras till andra djur och växter och leda till utvecklingen av en helt ny klass av artificiellt modifierade material.

Edderkopper drikker “supersaft”

Spind opbygges af en blanding af proteiner og næring fra edderkoppers fordøjelse. Derfor kan forskere give dyrene nye byggesten via deres føde.