Spindel ger sina ungar mjölk

Normalt lever spindlar på insekter, men nu visar forskning att en speciell spindelart även producerar mjölk till sina ungar.

Däggdjur kännetecknas av att honan föder upp sina ungar på mjölk. Men vi är inte ensamma om det.

Kinesiska biologer har upptäckt att spindeln Toxeus magnus avger en vätska som ungarna lever av under sina första 20 dagar.

Arten har varit känd sedan 1933, men det är först nu som denna speciella yngelvård har upptäckts.

Ungarna vänder regelbundet tillbaka till boet för att få mjölk av honan även när de har börjat jaga på egen hand.

© Zhanqi Chen et al.

Spindeln lever av små insekter som exempelvis bananflugor, och den föder upp sina ungar i ett litet bo som den spinner, till exempel på undersidan av ett blad.

I laboratoriet såg forskarna att honan lämnar boet för att jaga, men att hon inte tar med sig något byte hem till ungarna.

I boet avger hon i stället (från undersidan av bakkroppen) små mjölkliknande droppar som ungarna kan ta upp. När ungarna har blivit större dricker de mjölken direkt från honan.

Läs även allt om spindlar i Sverige här

Mer protein än i komjölk

Forskarna undersökte mjölken närmare och upptäckte att den innehåller samma ingredienser som däggdjursmjölk.

En milliliter innehåller två milligram socker, fem milligram fett och 124 milligram protein. Mjölken är därmed fyra gånger så rik på protein som komjölk.

Forskarna gjorde försök som visade att ungarna dör inom tio dagar om de inte får honans mjölk.

Ännu mer överraskande visade det sig att till och med att ungarna regelbundet återvänder de under de följande tre veckorna för att få mjölk från honan även efter 20 dagar då de börjar lämna boet för att själva jaga.

Det är mycket ovanligt att spindlar tolererar varandras sällskap så länge, även om de är syskon.

Spindlar lever i allmänhet ensamma, och man känner endast till 120 arter av 48 000 som accepterar sällskap av artfränder i mer än tre veckor.