Närbild av svart labrador

Så gammal är din hund i människoår

Det är en myt att du kan räkna ut hur gammal din hund är i människoår bara genom att multiplicera dess ålder med sju. Nu har forskare med hjälp av så kallad epigenetik tagit fram en formel, med vilken du kan omvandla hundår till människoår.

"Hur gammal är min hund i människoår?"

Många hundägare har genom tiderna försökt räkna hur gamla deras bepälsade vänner är i människoår.

En gammal minnesregel säger att man bara ska multiplicera hundens ålder med sju. Det är en seglivad myt, som inte bygger på fakta.

Nu har amerikanska forskare dock tagit fram en formel, som är baserad på genetiska undersökningar och som äntligen kan kasta lite vetenskapligt ljus över hundarnas sanna ålder i människoår.

Formeln är: Människoår = 16 * ln(hundår) + 31

Här nedanför kan du läsa om forskningen bakom och hur du använder formeln för att åldersbestämma din hund.

Epigenetik avslöjar hundarnas människoålder

För att åldersbestämma människans bästa vän har forskarna utgått från ett genetiskt forskningsområde inom förändringar i de kemiska strukturerna i vårt dna, så kallad epigenetik.

Dessa kemiska strukturer kallas även metyleringar och antalet kan ändras under hela livet till följd av miljöfaktorer som exempelvis kost och stress.

Förändringar i metyleringar påverkas dock också av ålder, och därför kan forskare analysera de kemiska strukturerna och på så sätt åldersbestämma celler.

Tidigare forskning har visat att andra arter, bland annat hundar, också genomgår åldersrelaterade metyleringar, och därför kunde forskarna använda tekniken som utgångspunkt för att räkna ut vad hundår motsvarar i människoår.

Labrador retrievrar blev utgångspunkten

Forskarna undersökte blodprover från 104 labrador retrievrar i ett åldersspann på 16 år.

De valde att undersöka denna enda ras, eftersom det ger en genetisk enhetlighet, som gör det möjligt att hitta de faktorer som ärkopplade till exempelvis ålder. Det betyder dock även att andra arter kan ge andra resultat.

Hundarna blodprover jämfördes sedan med tidigare epigenetiska studier av 320 mennesker i åldern 1–103 år.

Resultaten visade att metyleringarna i människor och hundar korrelerade på flera punkter. En åtta veckor gammal valp motsvarade exempelvis en nio månader gammal bebis, medan en hunds genomsnittliga livslängd på tolv år kunde likställas med människans genomsnittliga livslängd på 72 år.

Hos unghundar och vuxna hundar såg forskarna en ökad metyleringsprocess jämfört med människor i samma ålder, och därför poängterar de att åldersförhållandet mellan människa och hund är mer osäker under denna period.

Brun labrador i naturen

Labrador retrievern använder till att göra en spigenetisk profil över hundar som kan hjälpa till att omvandla hundår till människoår.