Jättesköldpadda återuppstår

Biologer har hittat ett levande exemplar av en hittills utdöd sköldpaddsart. Upptäckten ger hopp om att beståndet av den annars försvunna jättesköldpaddan kan byggas upp på nytt.

Rodrigo BUENDIA/AFP/Ritzau Scanpix

På Galapagosön Fernandina har biologer hittat ett exemplar av en jättesköldpadda som de trodde dog ut för 115 år sedan.

Sköldpaddan hittades 2019 och nu har forskare från Yale publicerat dna-proverna. Det handlar verkligen om arten Chelonoidis phantasticus, som senast observerades 1906.

Sköldpaddan är en vuxen hona, men biologerna har troligen även spår från andra individer. Det betyder att beståndet kanske kan återuppbyggas.

Hittills har biologerna trott att jättesköldpaddor bara kan uppstå på öar, där de inte har fiender eller konkurrenter. Det stämmer dock inte, enligt ett nytt stamträd som skapats utifrån fossil.

Det visar att jättesköldpaddor uppstått många gånger under evolutionen och ofta på fastlandet i Afrika, Asien och Sydamerika.

Jättesköldpaddor uppstod på fastlandet. Det visar ett nytt stamträd som forskarna har tagit fram utifrån sköldpaddsfossil.