Isbjörn, isflak, föda

Hungriga isbjörnar stenar valrossar till döds

Ny studie stöder gammal myt. Isbjörnar kan faktiskt använda vapen för jakt.

Shutterstock

I kampen för överlevnad i den arktiska vildmarken räcker det tydligen inte att isbjörnen är världens största landlevande rovdjur. Det som hittills har ansetts vara en vandringshistoria verkar otroligt nog vara sant:

En valross på ett och ett halvt ton är vanligtvis ett alltför stort byte även för en fullvuxen isbjörn som väger cirka 500 kilo.

VIDEO: Se isbjörn attackera en betydligt större valross

Men vissa isbjörnar har uppenbarligen utvecklat en speciell jaktteknik där de dödar det enorma bytet genom att kasta stora isblock mot dess huvud.

Inuitjägare har [berättat om den otroliga jakttekniken] (https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=nyp.33433003349861&view=1up&seq=593 {"target": "_ blank"}) i århundraden, men forskare har tidigare avskrivit berättelserna som myter – till dess att en grupp zoologer bestämde sig för att undersöka saken.

Forskarna samlade in gamla berättelser, nya ögonvittnesberättelser om jakttekniken samt observationer från djurparker där isbjörnar använder verktyg för att fånga mat.

isbjörn, sten, valross

I hundratals år har inuitjägare berättat om hur isbjörnar kan använda stenar och isblock för jakt, men berättelserna har avfärdats som myter.