Näbbdjurets mjölk ger oss nytt vapen mot bakterier

Forskare har hittat ett protein i näbbdjurets mjölk som kan fungera som ett starkt vapen mot ett av de största hoten mot människan – resistenta bakterier.

Australiensiska forskare har kartlagt strukturen av ett protein i näbbdjurets mjölk som vi kan använda mot resistenta bakterier.

Proteinet viker och vrider sig på ett sätt som forskarna aldrig tidigare sett, och det är troligen avgörande för den bakteriedödande effekten.

Troligtvis har näbbdjuret utvecklat bakteriegiftet i sin mjölk eftersom djuret inte har bröstvårtor som andra däggdjur har.

Ungarna slickar i sig mjöken från moderns päls vilket gör att de hade varit starkt utsatta för infektioner utan det aktuella proteinet .

Tre snabba om näbbdjuret

1. Ingen vet hur många näbbdjur det finns

Biologerna känner till näbbdjurets utbredning, men ingen vet hur stort beståndet är. Siffran varierar mellan 20 000 och 100 000.

Nu ska forskare vid det australiensiska centret CESAR räkna djuren utifrån dna-prov från vattnet i utbredningsområdena.

Varje näbbdjur lämnar små, unika dna-spår i vattnet där de lever.