Hos masken C. elegans sprider likstelheten sig (blått) samtidigt som djuret fortfarande är vid liv.

© David Gems/UCL

Mask lär oss nya saker om döden

Tre–fyra timmar efter din död stelnar dina leder. Och genom att undersöka en viss mask har en grupp forskare avslöjat varför likstelheten sätter in.

31 juli 2018 av Redaktionen

Hjärnans och hjärtats tillstånd avgör när vi förklarar en person död i medicinsk och juridisk bemärkelse, men biologiskt inträder döden i flera steg.

Nu har en mask gett forskarna en inblick i hur likstelheten, rigor mortis, sprider sig från cell till cell – även hos människa.

Undersökningarna gjordes på University College London i England,och forskarna anser att de bidrar till förståelsen av de pro­cesser som pågår i cellerna när de åldras och dör.

Likstelhet inträffar före döden

Hos människan uppstår rigor mortis vanligtvis tre-fyra timmar efter att döden inträtt, det vill säga när hjärta och hjärna har slutat att fungera.

Så är dock inte fallet med masken C. elegans, som forskarna undersökte. Hos den börjar rigor mortis med en kedjereaktion, i vilken varje cells död tycks utlösa döden hos dess grannceller – när masken fortfarande är vid liv.

När cellerna förlorar förmågan att producera energi i form av molekylen ATP kan de inte heller längre hålla kvar kalcium.

Fritt kalcium får först musklerna och senare organen att dra sig samman och stelna. Under mikroskopet kunde forskarna följa hur döden gradvis spred sig genom maskens kropp.

Förklarar varför vi åldras

Forskargruppen anser nu att under­sökningen förklarar dödens inträdande i flercelliga organismer.

Mycket forskning har gjorts om hur enskilda celler åldras och dör, men vi saknar kunskap om vad som utlöser och styr processen i flercelliga organismer som oss själva.

Hur en cells död leder till nästa cells död kan kanske även förklara hur våra vävnader åldras när vi lever.

Följ med in i kroppen

Lär dig mer i Illustrerad Vetenskap om hur dolda sinnen, elektriska signaler och miljontals röda och vita blodkroppar ständigt arbetar för att hålla dig vid liv.

Just nu får du:

• 2 nummer av Illustrerad Vetenskap.
  • Ett läckert knivset.
  • Fri tillgång till våra 12 senaste nummer digitalt.
  • Tillgång till vår förmånsshop för prenumeranter, där du bland annat kan få verktyg, sportkläder, klockor och husgeråd till upp emot 70 procents rabatt.

För bara 89:- HÄR.