Forskare hittar självlysande haj

Ljus ger makt, mat och partner

Självlysande skelett och glödande bakdelar. Flera djur har utvecklat förmågan att lysa som ett viktigt redskap i kampen om överlevnad.

Jérôme Mallefet / UC Louvain.
Forskare hittar självlysande haj

Chokladhajen är det största självlysande ryggradsdjuret

Ny forskning visar att chokladhajen (Dalatias licha) är självlysande. Detta gör den till världens största självlysande ryggradsdjur. Forskare fann i samma studie att även två andra djuphavshajar är självlysande. Dessa båda arter, som saknar etablerade svenska namn, heter på latin Etmopterus lucifer och Etmopterus granulosus.

Upptäckten innebär att tio procent av världens hajarter är självlysande, men det är ännu okänt varför de är det.

Jérôme Mallefet / UC Louvain.

Självlysande kropp tvingar skorpionen in i det fördolda.

Skorpionens yttre skal har pigment som lyser i UV-strålning från bland annat månen. Skalet fungerar som en slags varningslampa: När UV-ljuset är starkt och skalet lyser upp söker det nattlevande djuret skydd. Skorpionen är endast ute för att söka föda vid svagt UV-ljus.

Alamy/All Over

Hungriga larver lockar till sig byten med hjälp av lysande bakkropp.

Bakkroppen på lysmasklarven lyser när ämnet luciferin förbränns med syre i den delen av kroppen. Det blågröna ljuset drar till sig insekter som larven fångar i långa, klibbiga silkestrådar. Ju hungrigare larven är, desto starkare är ljuset.

Solvin Zankl

Lysande skelett hjälper mästaren i kamouflage i jakten på en partner

2017 såg forskare att kameleontens kranium får ett blått, lysande mönster i UV-ljus. Små knölar på benet absorberar det kortvågiga ljuset och skickar ut det igen med en längre, synlig våglängd. Ljuset hjälper djuret att hitta en partner av samma art.

LMU

Blått blinkande döljer blötdjur för fiender.

Tusentals små, bioluminiscerande ljusorgan döljer eldflugebläckfisken för fiender. Det blå blinkandet på kroppens undersida gör att djuret smälter samman med havsytan. Ljuset används även för kommunikation och som lockbete för byten.

Solvin Zankl

Vågor får havet att lysa i blå fläckar.

Det lilla nattaktiva kräftdjuret, Havseldfluga, reagerar på rörelser i vattnet, exempelvis av stora djur i havet, genom att urskilja ett sekret. Ämnet lyser blått när det reagerar med syre i vattnet. Det blå molnet är troligtvis ett försvar som gör att det tre millimeter långa djuret ser större ut.

Solvin Zankl

Groda har inbyggd nattlampa.

Prickig Sydamerikansk Lövgroda är vaken om natten och har därför en biologisk nattlampa. Självlysande molekyler i lymfa, hud och körtlar lyser under UV-strålning. Ljuset från grodan motsvarar 18 procent av lyset från en fullmåne. Det hjälper grodan att navigera i mörkret.

MACN-CONICET

Färgglada maneter lurar bytet med ljus

De lysande tentaklerna på nässeldjuret Olindias formosa innehåller GFP, ett starkt fluorescerande protein. Det intensiva, gröna ljuset drar till sig de småfiskar som djuret lever av. Bytet förväxlar troligtvis ljuset med ämnet klorofyll som ger färg till växter och alger.

Patrick Pelletier