Koraller startar om livet

Stigande havstemperaturer och döda korallrev har i i åratal lett till oro hos forskare runtom i världen. Nu visar studier att vissa rev döljer på en listig överlevnadsstrategi som kan väcka dem till liv igen.

Korallreven kallas ofta för havets regnskogar eftersom de är hemvist för ett otal djur- och växtarter.

Biologerna är därför bekymrade över att korallrev på olika platser i världen går under till följd av stigande havstemperaturer.

Korallerna är inte alls döda

Nu visar det sig att några av de korallrev som ser döda ut kanske inte alls är det.

Forskare vid University of Barcelona i Spanien har upptäckt att några koraller besitter en överlevnadsstrategi som gör att de kan återuppliva sig själva efter en värmebölja.

Värmeböljor i havet får koraller att gå i barndom

Stigande temperaturer får korallrev att se helt döda ut, men vissa koralldjur överlever krisen genom att skrumpna. De lever upp igen när temperaturen faller.