Kan djur förutsäga naturkatastrofer?

När exempelvis ett jordskalv eller ett vulkanutbrott inträffar hör man ibland att vilda djur i området har flytt undan en lång tid i förväg. Stämmer det?

Redan för drygt 3 000 år sedan var kinesiska lärda övertygade om att djur kan förutsäga naturkatastrofer.

Om de lärda höll ögonen på både vilda och tama djurs beteende – det gällde fiskar, kräldjur, fåglar och däggdjur och ibland också insekter – sa de sig få en varning om kommande jordskalv och vulkanutbrott flera timmar, dagar eller till och med veckor innan de inträffade.

Superkänsliga djur

undefined

Vulkaner och jordskalv ger en rad förvarningar innan katastrofen slår till. Det kan vara temperatur­förän­drin­gar, småvibrationer och gasutsläpp som djuren med sina sinnen kan registrera bättre än någon mätutrustning. Forskare världen över har samlat in berättelser om djurs beteende och diskuterat fenomenet i många år, men nyligen gjordes observationer som tyder på att det ligger något i denna uppfattning.