Insekter ser mycket mer detaljerat än vad forskare hittills trott.

© Shutterstock
Djur - Insekter

Forskare: Insekter ser många fler detaljer än vad vi trott

Insekter ser mycket bättre än vad forskare hittills trott. Pyttesmå sammandragningar i ögonen ger dem skarp syn.

Insekter kan se världen i hög upplösning.

Det visar en ny studie från University of Sheffield i England som har inriktat sig på insekters ögon.

Forskarna har upptäckt att insekter har tusentals receptorer i sina ögon som växelvis zoomar ut och in. När insekterna rör på huvudet skapar de många receptorerna en mycket detaljerad bild.

Insektsögon rör sig inte

Insekter kan inte röra sina ögon så som vi människor kan. Det är bland annat därför som forskarna inte har trott att de har kunnat ställa in skärpan.

Men de engelska forskarna visar nu att sammandragningar i receptorerna i insekters ögon gör att de kan zooma in och och att detta är insekternas sätt att fokusera.

Sätter ihop bilder

Det går inte att se de små sammandragningarna receptorerna i insekternas ögon med blotta ögat.

Därför använde de engelska forskarna ett specialtillverkat mikroskop med en höghastighetskamera för att filma receptorerna hos bananflugor.

De flesta insekter har “sammansatta ögon” där ett öga består av tusentals ögonfasetter som var och en tar en liten bild av världen. Med hjälp av nerver sätter insekterna därefter ihop de små bilderna till en större bild.

Forskarna som står bakom upptäckten säger att den kan bidra till att exempelvis skapa bätter robotsensorer i framtiden.