Bin kan dra ifrån och lägga till

Ett nytt experiment visar att bin kan lära sig att räkna med plus och minus. Det är första gången någonsin som insekter påvisats kunna räkna.

Ett honungsbi har en hjärna som är 20000 gånger mindre än människans. Trots det kan det förhålla sig till tal med överraskande stor säkerhet.

Försök har visat att bin kan skilja mellan tal från ett till fyra och till och med förstå begreppet noll, vilket man tidigare endast sett hos apor och papegojor. Ett nytt experiment visar nu att bin inte bara kan räkna utan också lära sig att räkna med plus och minus.

14 bin hamnade på träningsläger

Forskare vid RMIT University i Australien satte 14 bin i träningsläger och lärde dem att färgen blått betydde att de skulle lägga till ett, medan färgen gult innebar att de skulle dra ifrån ett.

Bina stängdes in i en Y-formad labyrint där de fick välja mellan att flyga till höger eller vänster.

Utsikten att få en droppe sockervatten kan motivera bin till att lära sig lösa räkneuppgifter med plus och minus.