Näbbvalar sätter extremt dykrekord

En näbbval har under ett osannolikt dyk befunnit sig under vatten en timme längre än det gamla rekordet. Enligt biologernas beräkningar borde det vara omöjligt.

Andrew J. Read/NOAA Permit 16185

Biologer från Duke University i USA har registrerat det absolut längsta dyket någonsin hos ett däggdjur. Den nya rekordet är på tre timmar och 42 minuter och utfördes av en Cuviers näbbval.

Under fem år placerade forskarna satellitsändare på 23 näbbvalar och följde totalt 3 680 av deras dyk.

© Jens E. Matthiesen

Djup: 2 388 meter

• Cuviers näbbval

Varaktighet: Tre timmar och 42 minuter
    Djup: 2 992 meter

I genomsnitt varade dyken 59 minuter och därför är rekorddyket på drygt tre timmar helt exceptionellt. Det överraskade även biologerna av flera anledningar:

För det första är det nästan en timme längre än det gamla rekordet som också tillhörde en näbbval. För det andra borde det inte ens vara möjligt för en relativt liten val att befinna sig så länge under vattnet.

Näbbvalen nådde ned till 2 992 meters djup under sina långa dyk. Där är konkurrenterna få i jakten på bläckfiskar.

Näbbvalen är mindre än sju meter och väger bara 2,5 ton, vilket sätter gränser för hur mycket syre den kan lagra i kroppen.

I jämförelse väger kaskeloten, som också är känd för att kunna dyka både djupt och länge, ända upp emot 50 ton – men dess rekord under vattnet är bara 83 minuter.

Cuviers näbbval lever i alla stora hav, men trots det vet biologerna lite om den. Valen är svår att studera eftersom den befinner sig långt ner i djupet större delen av tiden.