Blåvalen dyker.

Blåvalen – världens största djur någonsin

För cirka 50 miljoner år sedan lämnade blåvalens förfäder land och intog världshaven. Men först för ett par miljoner år sedan växte blåvalen till det största djur som någonsin funnits på denna planet.

Blåvalen är besläktad med älgen

Det går inte att se med blotta ögat, men liksom alla övriga valar härstammar blåvalen från samma klass som kameler, antiloper och älgar, det vill säga däggdjuren.

Valarnas förfäder, de så kallade urvalarna, regerade över det förhistoriska Tethyshavet, där Indien och Pakistan ligger i dag. Till en början var urvalarna ett slags hovdjur, alltså ett däggdjur som har utvecklat hovar och klövar i stället för klor.

För cirka 50 miljoner år sedan började emellertid urvalen skilja sig från de övriga hovdjuren i och med att den utvecklades till ett djur som levde både på land och i vatten, ett så kallat amfibiskt djur.

År 2019 grävde en grupp paleontologer ut ett sällsynt exemplar av ett tidigare okänt släkte av urvalen, Peregocetus, ur 42,6 miljoner år gamla sediment i Peru.

Fyndet visar att urvalarna då hade börjat ta form som en sorts jätteuttrar. De behövde fortfarande ben att använda på land, men utvecklade långsamt en allt starkare stjärt att simma med.

Blåvalens förfader

Innan de primitiva urvalarna, blåvalens förfäder, blev vattenlevande djur hade de fyra ben och många utterliknande drag. Illustrationerna här är gjorda utifrån de fossil som forskarna har hittat i sediment (jordlager) i Peru. Detta är det första fyndet av ett skelett av en fyrfotad val som grävts ut i stillahavsområdet, eventuellt även det äldsta exemplet på en urval i Amerika.

© Cell

Blåvalens förfäder hade huggtänder

Bardvalar, till vilka blåvalen, men även bland annat knölvalar och rätvalar, räknas anses härstamma från en särskild art av urvalar vid namn Janjucetus.

Till skillnad från vår tids blåvalar, som är kända som havets fredliga jättar, var Janjucetus ett mer aggressivt djur.

Ett 25 miljoner år gammalt fossil av blåvalens släkting visar att förfadern hade flera centimeter långa huggtänder och åt stora fiskar. Janjucetus hittade troligen sitt byte med hjälp av en skarp syn och en utomordentlig hörsel.

Blåvalen – kranium från urval

År 1997 dök ett 25 miljoner år gammalt fossil av en släkting till vår tids blåval upp i Australien. Fyndet visar att underordningen bardvalar, som blåvalen tillhör, utvecklades från detta forntidsdjur.

© CC0 1.0

Blåvalens förfader var bara 3,5 meter lång, vilket inte är mycket större än vår tids delfiner. Forskarna tror att blåvalen utvecklades från Janjucetus för cirka 34 miljoner år sedan.

Under de därpå följande årmiljonerna växte blåvalen i storlek. Det var dock först för omkring två till tre miljoner år sedan som blåvalen utvecklades till att bli över tio meter lång.

Blåvalen kan bli över 100 år gammal

Blåvalen blir normalt 80 år. Den äldsta blåvalen forskarna känner till blev dock 110 år gammal. Det gör blåvalen till ett av de längst levande däggdjuren på jorden, endast överträffad av sillvalen, som kan bli hela 130 år.

Blåvalarna är mycket skygga djur, så det är svårt att åldersbestämma dem när de lever. Vår information om blåvalens ålder kommer huvudsakligen från studier av döda blåvalar. Genom att exempelvis analysera lager av öronvax kan forskare med ganska god precision bestämma blåvalens ålder.

Blåvalen bajsar regnbågar

En modern blåval kan bli 33 meter lång och väga upp till 200 ton. Blåvalens föda består av lysräkor, små lysande kräftdjur som simmar i stim med upp till 30 000 individer.

Blåvalen i havet

Blåvalen har en gråaktig färg som under vatten ger ett blått intryck, därav namnet.

På dagarna fångar blåvalen lysräkor på 100 meters djup, men på nätterna sker fångsten nära ytan. Dyken tar i genomsnitt omkring 20 minuter.

De lysande kräftdjuren gör att blåvalens avföring emellanåt har färger som en regnbåge.

Under de första åtta månaderna av blåvalens liv står det emellertid enbart fet mjölk från mamman på menyn. En blåvalsunge är minst sex meter lång när den föds efter tio till elva månader i mammans livmoder.

Blåvalen och dess unge

Blåvalar tar väl hand om sina ungar. Därför simmar de ofta mycket nära varandra.

En blåvalsunge dricker omkring 190 liter mjölk om dagen och lägger på sig 3,6 kilo i timmen – över 86 kilo om dagen.

När blåvalsungen är cirka åtta månader gammal avvänjs den. Vid det laget är den lilla blåvalen 15 meter lång och väger omkring 23 ton.

Så lever blåvalen

Blåvalen under havet

Blåvalen kan sjunga så att det hörs på extremt långt håll. Däggdjurets hjärta väger lika mycket som sju fullvuxna män. Och blåvalens jättelika gap kan svälja enorma mängder vatten i en munfull.