ghost shark
Djur - Hajar

Sällsynt spökhaj fångad på bild för första gången

För första gången har forskare lyckats filma en sällsynt spökhaj av släktet Chimaera i dess naturliga miljö flera kilometer ned i havets mörka djup.

Ögonen är döda och svagt mjölkvita, och skinnet ser ut som något en galen seriemördare sprättat upp och sytt ihop igen med en grov nål.

Det låter som en figur i en skräckfilm, men den har inget med fiktionens värld att göra.

Den långnosade blå havsmusartade fisken, som tillhör de så kallade spökhajarna, lever nästan tre kilometer under havets yta och är så sällsynt att den aldrig fångats på bild tidigare.

Så är det inte längre, tack vare en grupp forskare från Monterey Bay Aquarium Research Institute i USA.

Upptäckt av en slump

I videon kan du se vad forskarna anser är en långnosad blå havsmusartad fisk.

I samband med en annan expedition skickade forskarna ned en fjärrstyrd farkost nästan två kilometer under havsytan utanför Kaliforniens kust.

Där dök den långnosade blå spökhajen överraskande nog upp framför linsen, trots att den dittills registrerats endast i sydvästra Stilla havet kring Australien och Nya Zeeland tack vare DNA-spår i fiskenät.

Läs mycket mer om hajar i Sverige här.

Levde före dinosaurierna

De havsmusartade fiskarna har troligen existerat på jorden i nästan 400 miljoner år – altså långt före dinosauriernas tid.

En isolerad tillvaro i det mörka och kratertäckta djuphavet, dit solens strålar aldrig når, har dock inneburit att forskarna fortfarande vet väldigt lite om den iögonenfallande varelsen.

Forskarna behöver DNA-prover från den nyupptäckta fisken, innan de med hundraprocentig säkerhet kan säga vilken art den tillhör.