Elefantfisk
Djur - Havsdjur

Elefantfisk och andra märkliga havsdjur

Elefantfisken är en märklig fisk, som förvånar biologerna med sin höga intelligens. Läs om den och 6 andra fascinerande havsdjur.

Elefantfisken är ett av biologernas favoritdjur. Fisken har större hjärna än människan – i varje fall i förhållande till kroppsstorleken – och har flera likheter med oss: den har förmågan till inlärning, har ofta tråkigt och kan tränas att utföra uppgifter mot belöning.

Fler märkliga fiskar

Blobfish (Psychrolutes marcidus): är närmast en geléklump, för den har nästan inga muskler och nästan inget skelett.

Rörmask (Lamellibranchia luymesi): kan bli över 250 år gammal. Masken har varken mun, tarm eller ändtarmsöppning. Den får näring från bakterier i sin ”rot”. Bakterierna lever av svavelväte.

Kaskelotval(Physeter macrocephalus): är en stor, tung ätmaskin. Tillsammans konsumerar världsbeståndet mer än världens samlade havsfiske drar in.

Benätarmask (Osedax spp.): kallas också zombiemask, eftersom den äter upp döda valars ben inifrån. Som något helt speciellt i djurriket har benätarmasken rotliknande utväxter, som genomborrar valbenet. Maskarna får sin näring från bakterier i ”rötterna”, som bryter ned fett och olja i de döda valarnas benmärg.

Hawaiian bobtail squid (Euprymna scolopes): har självlysande bakterier på sin undersida, så att den på natten blir osynlig för rovfiskar, som anfaller underifrån. Bläckfisken kan ställa in ljusstyrkan på undersidan, så att den passar till månskenet.

Drakfiskarna Malacosteus niger och Melanostomias bartonbeani sänder ut en röd ljuskägla, så att de kan upptäcka bytesdjur i det kolsvarta djuphavet utan att själva bli upptäckta. Varken fiender eller bytesdjur kan se det röda ljuset. Ljuskäglan fungerar nästan som det lysande kornet på ett gevä