Djur - Fåglar

Varför samlar fåglar på saker?

Man säger att skatan samlar på blanka saker, men varför gör den egentligen det? Finns det även andra fåglar som samlar på saker?

Skator och andra kråkfåglar är nyfikna och intelligenta djur, som gärna undersöker nya saker. Eftersom de i första hand hittar sin föda med hjälp av synen, är det inte så underligt att de dras till blanka och skinande saker, som ju är mest iögonenfallande. För fåglarna handlar det om att komma på om den nya saken – till exempel ett smycke – går att äta. Kråkfåglar är allätare, och därför prövar de sig fram med allt som de hittar. Det glänsande föremålet undersöks på platsen eller tas med hem till boet – på samma sätt som när fågeln hittar en nöt eller mussla som behöver bearbetas, innan den kan ätas. Skatan är långt ifrån den enda fågel som samlar på saker. Hannarna hos tofslövsalsfågeln i Australien och Nya Guinea är storsamlare, men här har samlarmanin ett annat syfte, nämligen att locka till sig honor. Föremålen används för att dekorera hannens lövbo, och ju större hans samling är, desto starkare är han – och därmed är han en bättre make. Det finns flera tofslövsalsarter, och de olika arterna föredrar ofta saker i en bestämd färg – som regel blått, rött, grönt eller vitt. Hos den blå tofslövsalsfågeln har hannen en vacker, blåsvart fjäderdräkt, och han föredrar blå föremål – till exempel fjädrar, blommor och insektsvingar. Om fågeln bor nära människor, kan man hitta blå kammar och hårklämmor i boet.