En flamingo på ett ben
Djur - Fåglar

Varför föredrar en flamingo att stå på ett ben?

Vad är orsaken till att en flamingo ofta står på ett ben? Och vad gör en flamingo kapabel att hålla balansen så länge?

En flamingo håller värmen genom att stå på ett ben

Flamingor har, liksom en mängd andra fåglar, en fantastisk förmåga att stå på ett ben i långa perioder. Vissa fågelarter kan till och med sova i den ställningen. Flamingor står på ett ben av två skäl: Dels för att vila det andra benet, dels för att det har en temperaturreglerande funktion.

I kallt väder förlorar fåglarna mycket värme genom de långa, tunna benen, speciellt när de står i vatten. Men genom att veckla in det ena benet tätt intill kroppen minskar värmeförlusten. Fåglarna står därför oftare på ett ben när det är kallt än när det är varmt.

Låser fotleden för att hålla balansen

Flamingor kan dessutom låsa fotleden så att de står helt stabilt. På så sätt behöver de inte fundera över att hålla balansen när de står upp och sover.

En flamingo som står på ett ben håller balansen genom att luta sig mot samma sida som stödbenet. Samtidigt vrider fågeln kroppen kring längdaxeln så att dess tyngdpunkt hamnar vertikalt ovanför stödfoten.

Flamingon är inte ensam om en udda sovställning

Många djur intar udda ställningar när de ska vila eller sova. Ställningarna kan verka smärtsamma eller obehagliga för en människa, men djurets kropp är byggd så att den kan slappna av så.

? HÄST: Tack vare en specialbyggd led i benen, som låses i upprätt ställning, kan hästar stå upp och sova.

? FLADDERMUS: Senorna i fladdermusens ben och fötter är utformade så att tårna automatiskt dras samman av djurets vikt när det hänger i fötterna. Fladdermöss behöver därför inte använda någon kraft för att hålla fast sig där de hänger.

? SENGÅNGARE: Djurets långa klor växer naturligt som en krok. Djuret behöver inte anstränga sig för att hänga – det sker per automatik.