Djur - Fåglar

Varför är vissa flamingor vita?

Varför är en del flamingor inte rosa? Är de albiner?

Nej, det är vanligt med vita flamingor. Vita flamingor är nämligen ungfåglar. Det finns sex olika flamingoarter i Afrika, Sydamerika och på vissa platser i Europa. Fem av arterna är vanligtvis mer eller mindre rosa, medan den sjätte – som har det latinska namnet Phoenicopterus ruber ruber – är helt röd. Ungarna är emellertid alltid vita, när de kommer ut ur ägget och ”rodnar” först efter några år. I djurparkerna hade man förr i tiden problem med att flamingor-na blev vita, något som visade sig bero på kosten. I naturen vistas flamingor i saltsjöar, där de livnär sig på skaldjur, alger och insekter, och det är där de får i sig det röda färgämnet. Färgen förekom inte i det hönsfoder som man förr gav flamingor i fångenskap, och därför förlorade de efter hand sin mycket vackra, rosa färg. I och med att de förlorade sin färg, tappade fåglarna även intresset för att fortplanta sig. Den röda färgen spelar nämligen en viktig roll i parningsdansen, eftersom den visar att fåglarna är könsmogna. I dag färgsätter därför djurparkerna flamingorna genom att tillsätta betakaroten – ett orange färgpigment som bland annat finns i morötter – i fodret. Flamingor kan emellertid även blekna i naturen. Det kan orsakas av att de är stressade, till exempel för att de har ungar.