© SHUTTERSTOCK
Djur - Fåglar

Vad använder tukanen sin jättenäbb till?

Tukanen har världens längsta näbb i förhållande till sin storlek. Den långa näbben är praktisk när fågeln ska plocka frukt och bär, men den har även en annan viktig funktion.

I förhållande till kroppsstorleken har tukanen världens längsta näbb, då den utgör cirka en tredjedel av fågelns längd. Näbben fungerar enligt ny forskning som en slags klimatanläggning som gör det möjligt för fågeln att reglera sin kroppstemperatur.

Med sin cirka 20 centimeter långa näbb mäter jättetukanen 63 centimeter från näbb till stjärt. Hela fågeln väger cirka 680 gram.

Näbben kyler ned fågeln

Näbbspetsen är effektiv att plocka frukt och bär med. Eftersom näbben är så lång kan tukanen nå frukter på grenar som inte är tjocka nog att bära fågelns vikt.

Näbben utgör bara fem procent av fågelns kroppsvikt. Den består av ett nätverk av kalciumrika fibrer som bildar en struktur som en hård svamp med små hålrum. När temperaturen stiger, strömmar varmt blod från kroppen ut genom ett nätverk av blodkärl i näbben så att värmen leds bort från kroppen och tukanen kyls ned.

Näbbens uppbyggnad