Djur - Fåglar

Hur undviker fåglar att få kalla fötter?

”En dag, när det var mycket kallt, såg jag några fåglar som satt på en metallstång. Eftersom jag själv frös, tänkte jag att fåglarna måste frysa förfärligt om sina bara ben. Det var minus 20 ute, så stången borde ha varit rätt kall. Har fåglar ett särskilt effektivt system för att hålla benen varma?”

Det är svårt att föreställa sig att tunna, nakna fågelben skall kunna hålla värmen en iskall vinterdag. Fåglarna har faktiskt kalla fötter, men de besväras inte av det. I motsats till människoben består fåglarnas ben övervägande av senor. Muskler fungerar dåligt vid låga temperaturer, men senor klarar temperaturer som ligger mellan 20 och 30 grader C under fåglarnas normala kroppstemperatur på omkring 40 grader C. Det viktigaste för fågeln är att kroppstemperaturen inte sjunker. För att hålla värmen inne i kroppen har fåglarna därför ett speciellt blodkärlssystem i benen. Vanligtvis är vener och artärer tydligt åtskilda, men i fågelben är de delade i två finmaskiga nät av blodkärl, som passerar genom varandra, strax innan de löper ut i benens smalaste del. Artärerna, som leder det varma blodet ut i benen, löper nära de vener som för blodet tillbaka in i kroppen. Genom denna passage används värmen från blodet i artärerna till att värma upp det kalla blodet, som strömmar tillbaka in i kroppen. Priset är ständigt kalla fötter, men det hjälper också fåglarna genom att hålla kvar värmen i kroppen och spara energi.