Ägg är naturens geniala emballage

Säkerhetshjälm, avancerad kuvös och självrenande ventilation – djuren skräddarsyr sina ägg efter behov så att deras avkomma har störst chans att födas.

Runda ägg är mest hållbara

Runda ägg är mest solida och motståndskraftiga mot slag och stötar. Fågeläggets skal består av två kupoler som absorberar och fördelar tryckbelastningen. Ju rundare ägget är, desto bättre fördelas krafterna runt skalet. Ovala eller spetsiga ägg har därför tjockare skal för att kunna ruvas utan att gå sönder. Dessutom finns det en risk för att fågelmamman råkar knuffa ägget över kanten, vilket det också måste kunna hålla för.

Minden/Getty

Päronformat ägg är självrenande och stötsäkert

Sillgrisslor fortplantar sig i mycket täta kolonier mot havet, vilket innebär att äggen träffas av saltstänk och exkrement. Det kan täppa till äggets porer så att ungen kvävs. Därför finns det små luftbubblor som skapar ventilation den runda delen av ägget. Den spetsiga delen är däremot tjock. Den vänder alltid nedåt så att ägget kan tåla att slå emot det steniga underlaget.

Ägg är superstarka och extremt porösa

Bara en liten kollision under kokningen där två ägg stöter in i varandra räcker för att äggskalet ska spricka. Men om trycket fördelas jämnt är ägg otroligt hållbara och kan bära uppemot 50 kilo. Det är tack vare äggets runda form och ett mönster som bildas av kalk och organiska molekyler.

Grodors ägg är ­perfekta snabbkuvöser

Grodor lägger små ägg med tunna, mjuka och genomskinliga skal, som består av en slemmig gelé. Ljus och värme tränger in i ägget genom de genomskinliga skalen och sätter fart på utvecklingen i grodyngelcellen. Utbytet av syre och avfallsämnen sker också snabbt och lätt, eftersom geléskalet är tunt och därför kan äggcellen växa extremt snabbt.

UV-ljus avslöjar ­sjukdomar och död

Flera fågelarters ägg har ultravioletta komponenter i skalen som fåglarna, med sin skarpa syn, kan se. En teori går ut på att UV-mönstret skiftar i takt med fostrets utveckling i ägget. Det kan ge fåglarna en chans att upptäcka ett sjukt eller dött ägg tidigt, så att ägget kan avlägsnas från boet och på så sätt undvika att det dåliga ägget smittar övriga ägg eller ungar.

David Bryson/Cladonia Photolibrary

Starka färger gör ­hanar till bättre fäder

Den nordamerikanska vandringstrasten lägger ägg med färgstarka blågröna skal. Studier visar att de starka färgerna gör att hanarna bättre tar hand om ungarna under den första tiden efter födseln.

Getty Images

Haj trycker fast sitt ägg i spricka

Det tar upp emot elva månader för Port Jackson-hajens ägg att mogna och den långa väntetiden gör att äggen utsätts för stor fara att bli uppätna av andra rovfiskar. Därför har hajens ägg en speciell skruvform som skyddar fostret mot hungriga rovfiskar. Formen fungerar som en hulling som håller fast ägget i en spricka i stenen.

Kate Bunker

Gift håller ­borta rovdjuren

Den sydamerikanska äpplesnäckan lägger röda ägg som är fyllda med gift. Äggen placeras på växter ovanför vattnet. De djur som annars skulle ha ätit äggen måste ta sig fram i en båge runt dem för att undvika giftet.

MEPL/Scanpix & Millard H. Sharp/Scanpix