En tiger i huset

Efter 10 000 års vänskap med människan är katten fortfarande en blodtörstig jägare, visar forskning. Miljarder djur dör varje år, trots att kattens matskål är full.

Tiger og kat
© J. L. Klein & M. L. Hubert/Biophoto & Shutterstock

En av naturens blodtörstigaste och effektivaste jägare lever i vardagsrum, sovrum och trädgårdar hos miljontals aningslösa familjer runt om i världen. Så lyder sammanfattningen av den rapport som biologer på forskningsavdelningen vid Smithsonian Institution i USA publicerade i januari i år.

Den omfattande studien visar att den vanliga huskatten varje år dödar upp­emot svindlande 20,7 miljarder små däggdjur och 3,7 miljarder fåglar – bara i USA.

Siffrorna gör katten till en av naturens blodtörstigaste jägare och har chockerat biologer världen över, eftersom tamkatter inte behöver jaga för att överleva. Miljöaktivister har dock länge betraktat katten som ett skadedjur, som på isolerade öar också är ett hot mot de lokala djurarternas existens.

Varken exempelvis stormsvalan på ön Guadelupe i Mexiko eller sumphönan på Hawaii överlevde kattens ankomst på 1800-talet. Enligt miljöorganisationer har katten omkring 33 djur­arters utrotning på sitt samvete, efter att den har spridit sig till hela världen.

Tiger og kat
© J. L. Klein & M. L. Hubert/Biophoto & Shutterstock

1: Smyger sig på bytet

De flesta kattdjur smyger sig på bytet och ­övermannar det i ett överraskningsangrepp. En tamkatt vid ett foderbord använder samma taktik som en tiger och väntar tålmodigt
i ­timmar på rätt ögonblick att attackera.

Orsaken till kattens blodtörstiga beteende skall sökas i det faktum att det högt älskade husdjuret i stora drag har bevarat banden till sin vilda forntid och sin ursprungliga jaktinstinkt.

Medan de flesta andra husdjur för länge sedan blivit tama – hunden har till exempel brutit med arvet från vargen – kan ett litet pip från en fågel eller det svaga ljudet av mustassar på några sekunder väcka kattens ur­instinkter och förvandla djuret till jägare.

Kattens stora behov av att döda har i regel inget att göra med hunger, för även en välnärd katt kan nedlägga flera hundra djur årligen, trots att matskålen varje gång precis tömts. En undersökning i den amerikanska delstaten Michigan visade till exempel att en enda huskatt i genomsnitt dödade tre djur per dag under loppet av 18 månader, trots att den varje dag fick rikligt med foder av sin ägare.

Tiger unger leger
© Ardea & Nature PL

2: Leker med sitt byte

Alla kattdjur ger levande byte till sina ungar för att lära dem att döda. Tamkatter plågar ofta möss och fåglar utan att äta upp dem, och kattägare hittar ofta de kvarlämnade djuren, som deras katt instinktivt har dödat.

Katten valde oss som vän

Genetiska analyser har visat att alla raser av tamkatt härstammar från den afrikanska vildkatten, som i dag finns i Nordafrika. Vänskapen mellan människa och katt tycks ha inletts för omkring 10000 år sedan, när forntidens jägare och samlare började odla jorden i Mellanöstern.

Lagren av spannmål drog till sig möss, och efter dem följde katten.

Enligt de flesta experter valde katten själv att bo i närheten av människan – i motsats till andra husdjur, som fångades in. Bönderna tyckte troligen om den lilla och effektiva musdödaren, men kattens egensinniga natur hindrade människan från att välja ut speciella egenskaper och avla fram motsvarigheter till trofasta ledarhundar, produktiva mjölkkor och starka arbetshästar.

Tiger slikker sig ren

3: Slickar sig ren

Både stora kattdjur och huskatter har en sträv tunga, som är utrustad med mjuka piggar. Tungan fungerar som en borste, som tar bort smuts och lösa hår, när katten slickar sig på kroppen. Håren samlas i magsäcken och ­därför kräks katten av och till upp hårbollar.

Kött garanterar överlevnad

Utöver kattens egensinniga väsen har djuret också fysiska egenskaper, som har gjort det omöjligt för människan att dämpa djurets ursprungliga jaktinstinkt. Kattens matsmältningssystem kan nämligen inte bilda de enzymer som bryter ned växter, utan det är konstruerat för att bearbeta uteslutande kött och ben.

Djuret är också mycket beroende av aminosyran taurin, som katten själv inte kan bilda. Hos människor och de flesta djur finns taurin i flertalet vävnader, och ämnet hjälper till att hålla bland annat centrala nervsystemet, hjärta, ögon och ben friska.

Om katten hindras från att jaga och inte får taurin i kattmaten, kommer den att vantrivas och riskerar bland annat att bli blind. Katten kan inte heller föröka sig ­ordentligt utan vissa proteiner och aminosyror från kött.

Tiger bærer unge