Avföring väcker modersinstinkter

Nakenråttornas drottning får sina undersåtar att passa barn genom att fodra dem med hormonfyllda exkrementer.

Nakenråttorna som lever i Östafrika är helt unika. De bor i kolonier under jorden och deras hierarki är uppbyggd på samma sätt som hos insekter som myror, bin och termiter.

En del av koloniinvånarna fungerar som barnflickor åt drottningens avkomma. Biologiskt sett har de ett intresse av att uppfostra drottningens ungar, eftersom de själva delar gener med dem.

Trots det har de uppvisat en moderlig omsorg, som annars bara framkallas av hormoner från äggstockarna hos en dräktig hona eftersom obefruktade honor inte har färdigutvecklade äggstockar.

Råttkolonins barnflickor får ett hormon­­tillskott och blir mer vårdande genom att äta drott­ningens avföring.