Vintergatans järnmoln föddes i en supernova

I hög hastighet far moln av väte, järn och svavel genom vintergatan. Molnen är en gåta för astronomerna, som hittills varken har kunnat förklara deras höga hastighet eller deras ursprung. Nya mätningar gjorda från rymdteleskop ger nu information om molnens sammansättning, vilket kan avslöja hur de har uppstått. En grupp forskare studerade ett moln, som befinner sig 190000 ljusår bort. Det innehöll stora mängder järn och väte i vanlig molekylär form, vilket är något som annars inte förekommer i rymden. Det tyder enligt forskarna på att molnet har uppstått i samband med en supernovaexplosion, som kastat ut varma gaser i galaxens ytterområden. Gasmolnen har senare kylts av och ändrat kurs, så att de nu återfinns längre in i galaxen. Ännu har man inte lyckats göra några direkta mätningar på molnen.