mælkevejen

Vintergatan ligger i en enorm gasbubbla

Vintergatan är omgiven av ett gigantiskt, varmt gasmoln av ofattbara dimensioner.

4 februari 2013

Vår galax Vintergatan är omgiven av ett gigantiskt varmt gasmoln av ofattbara dimensioner. Det har en internationell forskargrupp från rymdforskningsinstitutioner i Europa, USA och Japan upptäckt.

Gasmolnet, som även omfattar våra två granngalaxer, är flera hundra gånger varmare än solens yta. Astronomerna har inte tidigare upptäckt molnet, då dess täthet är mycket liten.

Då forskarna observerade några starka röntgenstrålkällor, upptäckte de emellertid att en del av röntgenstrålarna försvann. Det visade sig att de absorberades av syrejoner i närheten av vår galax, och det ledde forskarna på spåren av gasmolnet. Utöver syre innehåller det framför allt väte samt några andra grundämnen

Upptäckten av det enorma molnet och dess innehåll av partiklar kan ha stora perspektiv, för det innehåller kanske den mystiska mörka materia som astronomerna inte har kunnat hitta. Forskarna har publicerat sina fynd i tidskriften The Astrophysical Journal.