Vintergatan hyser en åldring

1 september 2009

I vår egen galax har astronomerna upptäckt en sann antikvitet till stjärna. Med en ålder på 13,2 miljarder år är stjärnan, som har fått namnet HE 1523-0901, nämligen bara en halv miljard år yngre än Big Bang. Det galaktiska fossilet befinner sig i utkanten av Vintergatan men har förmodligen skapats långt innan galaxen fick sin nuvarande form. Det är astronomen Anna Frebel vid Texas University, som med hjälp av European Southern Observatorys enorma teleskop, Very Large Telescope, ligger bakom upptäckten av stjärnan. När en stjärnas ålder skall bestämmas, använder astronomerna en metod som liknar arkeologernas kol 14-teknik, som innebär att förändringar i de radioaktiva ämnena avslöjar åldern på föremålet. Då stjärnor är väsentligt äldre, använder astronomerna inte kol 14 utan i stället tyngre grundämnen som uran och torium, vars halveringstider är mycket längre. Även om HE 1523-0901 är en bedagad stjärna, är dess ålder inte exceptionell. Däremot är det sällan som en så gammal stjärna har ett så högt innehåll av tunga grundämnen. Trots att Anna Frebel använde ett extremt stort teleskop, tog det över sju timmar att fånga ett spektrum.