Vårt solsysten bildades på några minuter

En jättelik blixt vid ett så kallat gammautbrott kan ha varit startskottet för solsystemets födelse. Det anser en grupp irländska forskare som har studerat partiklar från meteoriter – kondruler. För så länge sedan som vid solsystemets födelse samlade sig mikroskopiska dammkorn till kondruler, som sedan bildade planeter. Fusionen av dammkorn till kondruler kräver enorma mängder värme och strålning, så forskarna tror att energikällan måste ha varit ett av universums allra sällsyntaste fenomen: ett gammautbrott. Ett sådant är tusentals gånger kraftigare än en supernova. Om den här teorin stämmer – att en gammablixt har satt i gång planetbildningen – lär vårt solsystem vara ännu ovanligare än man hittills har trott.