M51 galaxy

Varför har vissa galaxer spiralform?

Jag har hört att spiralarmarna i en galax beror på bildning av nya stjärnor. Hur hänger det samman?

19 juli 2010

Orsaken till att vissa galaxer har spiralarmar är att de roterar. Varför de uppvisar denna rotation vet vi inte, men det är känt från fysiken att en roterande gasmassa får skivform, när den drar ihop sig. I en spiralgalax ligger det mesta av stoftet och gasen därför i en förhållandevis tunn skiva. Bildningen av nya stjärnor sker i skivan, och spiralarmarna markerar de platser som har den intensivaste stjärnbildningen.

Spiralarmarna är lätta att se, eftersom det är där de unga, heta och ljusstarka stjärnorna är belägna. Det finns givetvis också stjärnor mellan spiralarmarna och utanför skivan, men de är svårare att se, då de inte lyser så starkt.

Det har tagit astronomerna många år att förstå spiralarmarna, eftersom de egentligen borde vecklas runt galaxen men inte gör det. Spiralarmarna kan jämföras med förhållandena vid ett vägarbete på en motorväg. Bilarna på vägen kör snabbt fram till vägarbetet. Där måste de sakta in, och en lokal anhopning av bilar uppstår. Trots att nya bilar hela tiden kör förbi vägarbetet, flyttar sig inte anhopningen.

Spiral galaxy

Spiralarmarna kan jämföras med situationen vid ett vägarbete, men det är i stället en anhopning av gas och stoft, som långsamt rör sig runt galaxens centrum – mycket långsammare än både stjärnor och de flesta gasmoln i galaxen. Spiralarmarna körs därför om av de stjärnor och gasmoln som har mycket större hastighet. I motsats till bilarna i vårt exempel minskar de snabba stjärnorna och gasmolnen inte farten utan pressar samman gas och stoftmoln, så att nya stjärnor bildas. Många av dessa stjärnor lever så kort tid att de tillbringar hela livet nära anhopningen.

Köbildning skapar spiralarmar

Spiralarmarna i en galax är områden med stor täthet av stjärnor, gas och stoft. När stjärnorna i sina elliptiska ­banor passerar områdena, pressas gasmolnen samman och det bildas nya stjärnor.