Marsian meteroit

Har livet uppstått på flera platser?

Om livet är en naturlig följd av naturlagarna, är det märkligt att vi inte har hittat spår av det på andra platser. Om det finns intelligenta varelser på andra ställen i universum, varför hör vi då inte av dem?

20 februari 2012

Vad vet vi?

Forskarna måste utgå från livet på jorden, när de skall bedöma möjligheten av att det har uppstått på fler platser. Här ger planetens långa historia oss två viktiga spår. Livet uppstod kort tid efter att jorden blev beboelig. Det tog lång tid innan det uppkom annat än encelliga organismer. Det kunde tyda på att livet uppstod relativt lätt, men att hoppet till flera celler inte var lika enkelt.

Skiljer mellan en- och flercelligt liv

Därför måste man nog skilja mellan en- och flercelligt liv. Vi vet att en del mikroorganismer, kallade extremofiler, kan tåla de mest osannolika förhållanden. Många jordiska extremofiler kunde nog trivas på Mars, i Venus atmosfär eller på Jupiters månar. Om de existerar, kommer vi nog att hitta dem, efterhand som solsystemet utforskas.

Med högre stående organismer är det mer problematiskt. Erfarenheten från jorden är att djur och växter inte alls tål de extrema förhållanden som mikroorganismer klarar. Om vi skall söka efter högre stående liv, är det nog mest logiskt att leta efter planeter, vars klimat liknar jordens – och det betyder att vi måste ta oss utanför solsystemet till de många exoplaneter som finns överallt i Vintergatan. Det är självklart svårt med nutidens teknik.

Inga meddelanden från rymdvarelser

Dessutom kan vi lyssna efter meddelanden från rymdvarelser. Det har vi gjort i 50 år men hittills utan resultat. Även om 50 år i detta sammanhang är en kort tid, finns det faktiskt en paradox här: Om det finns andra intelligenta varelser där ute, måste några av dem vara många miljoner år före oss.

De har haft gott om tid att utforska hela Vintergatan och kanske kolonisera varenda bebolig planet. Därmed borde det inte vara svårt att hitta spår av dem. Att vi inte har gjort det, har fått en del forskare att anse att vi faktiskt är ensamma.

Kan vi få ett svar?

När det gäller liv i solsystemet är det en fråga om relativt kort tid, innan vi har en sådan förklaring.

Går vi utanför solsystemet, blir det mycket svårare. Kanske kan vi med framtida teknik hitta spår av liv på exoplaneter genom att analysera deras atmosfär. Så finns det ju alltid möjligheten att E T plötsligt dyker upp av sig själv!